Winkel

Ga deze zomer regionaal op pad met deze 5 beste routes in en rond Italië.

Door Giulia Saccone, Marketing Manager Italië

Het is weer zomer. We wachten al maanden vol spanning en de tijd is eindelijk aangebroken om onze dierbaren weer op te zoeken en op pad te gaan.

Het team van TomTom en Borghi d'Italia vieren de start van het seizoen en inspireren je door de mooiste routes in Italië voor je te verzamelen. Dit is het perfecte moment om te genieten van de mooiste schatten van het land!

1: Sicilië

Eeuwenoude steden, eindeloze wijngaarden en prachtige kustgebieden. Op deze route over Sicilië maak je kennis met het rijke erfgoed en de prachtige cultuur van het eiland. Op Sicilië geniet je van zowel natuur als historische plekken.

Wandel over een van de oude markten van Palermo om de sfeer van Sicilië te proeven voordat je begint aan deze mooie RoadTrip. Deze route is werkelijk magisch, van de kathedraal van Monreale tot de zandstranden van San Vito Lo Capo, een wandeling in natuurreservaat Zingaro, een bezoek aan het archeologisch park Selinunte, de oude Griekse tempels in Agrigento en het hoogtepunt van de route: een prachtig uitzicht op de bergtop van de magische Etna. De route slingert omhoog en omlaag en je hebt een prachtig uitzicht over de turquoise zee en de overblijfselen uit het verleden die je onderweg overal tegenkomt. Tijdens deze trip word je overladen met indrukken. We adviseren je dus om de tijd te nemen.

2:De Amalfikust

De Amalfikust is wereldberoemd om zijn steile wegen met diepe afgronden en lichtblauwe wateren. Deze weg wordt gezien als de mooiste kustweg van Italië en wordt vaak gecombineerd met een bezoek aan Pompeii.

De Amalfikust ligt tussen Salerno en Sorrento, ten zuiden van Napels op een klein schiereiland. Deze spannende route voert langs een kustlijn met veel pittoreske Italiaanse dorpjes op indrukwekkende kliffen die boven de idyllische zee uit lijken te steken. Langs de route zie je veel citroenbomen, bougainvilles en kleurrijke huizen. Achter elke bocht van deze smalle weg vind je weer een nieuw en spectaculair uitzicht over de Amalfitaanse kust, die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Samen maken het prachtige landschap en de smalle zigzag-weggetjes deze trip een waar avontuur.

3: Italiaanse Rivièra

De Italiaanse Rivièra staat bekend om de glinsterende havens en indrukwekkende kustlijnen. Ontdek de pracht van de baaien en leuke Italiaanse plaatsen op deze route.

De route loopt van San Remo langs de Ligurische Zee naar Portofino, een pittoreske havenplaats die vaak wordt geroemd als de mooiste ter wereld. De route loopt verder langs de zee naar Genua, de stad met vele historische bezienswaardigheden, musea en een doolhof aan achterafstraatjes. Onze route gaat verder langs de kustlijn met ongerepte stranden en palmbomen, overzien door kleurrijke middeleeuwse stadjes hoog in de bergen. Voordat de route verdergaat naar La Spezia, kom je langs de parel van deze regio, nationaal park Cinque Terre. Hoewel Cinque Terre uit vijf dorpen bestaat, raden we je aan om er eentje te kiezen om je auto te parkeren en daarna te voet verder te gaan.

4: Apulië

Met zijn ruige kustlijn, traditionele witte dorpjes en ontspannen levensstijl kun je Apulië rustig een van de best bewaarde geheimen van Italië noemen. Verken de ‘hiel van de laars’ van Italië en geniet van deze rit die je langs de Adriatische kust, olijfbomen, wijngaarden en eindeloze kliffen voert. Tijdens deze schitterende RoadTrip ontdek je de hoogtepunten van de meest oostelijke provincie van Italië.

Het prachtige dorpje Polignano a Mare ligt bovenop een steile klif. De witte zandstranden tussen twee massieve klifrotsen, de grotten van Castellana, waarschijnlijk het meest beroemde natuurwonder van Apulië, zijn geweldige plekken om even te stoppen. Een stukje verder landinwaarts vind je in de plaats Alberobello mysterieuze witte huisjes die op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staan en 'trulli' worden genoemd. Neem ook even de tijd om nog een wit dorpje te bezoeken: Cisternino. Van hieruit rijd je verder langs de ruige Adriatische kust met talloze stranden en schilderachtige plaatsjes. De eindbestemming is Grotta della Poesia, een natuurlijk zwembad langs de kust.

Er zijn maar weinig toeristen in Apulië, dus ga er snel heen voordat deze prachtige streek door het grote publiek wordt ontdekt.

5: Gardameer

Dit is een schilderachtige route rond het fascinerende Gardameer, dat bekend staat om het heldere water, afwisselende landschap en betoverende dorpjes.

Start je rit in Riva del Garda, een resort in het uiterste noorden van het Gardameer. Geniet vanaf de oostkust van het meer van het uitzicht op de ruige Dolomieten en bewonder de citroen- en olijfgaarden, schilderachtige havens en naaldboombossen. Rijd helemaal omlaag naar Sirmione, een prachtig stadje aan het meer op een smalle landtong die een eind het meer in steekt. Ga daar langs bij een opgegraven Romeinse villa of een kasteel uit de dertiende eeuw dat te vinden is op het zuidelijkste puntje van het meer. Aan de westkust vind je talloze schilderachtige stranden, wijngaarden en bergen op de kronkelroute langs het meer.

Link naar de route.

Klik of tik hier voor exclusieve tips over het plannen van de perfecte zomer 'staycation'.